torsdag 29. april 2010

Hva er gammel?

Når er man egentlig gammel, og hva er gammel for deg/meg?
Fra jeg var liten har man alltid en oppfatning om hvem som var gamle.
Bestefar og bestemor var vel i den kategorien.
Når jeg var rundt 10-12 år så syntes jeg at de som var 20 var eldgamle, og de som var 30 var i hvertfall gamle.De var jo ikke ungdommer engang, selv om de prøvde å kle seg sånn.Det tenkte jeg på at de burde kle seg etter alderen.
Når jeg ble 20 syntes jeg at jeg var voksen og egentlig ganske fornøyd med meg selv, og tenkte ikke så mye på hvem som var gamle og ikke.
Når jeg ble 25 var jeg plutselig halvveis til 50 (som pappa påpekte) og det var vel første gang jeg reflekterte skikkelig over det.
Nå var jeg jo så gammel at da jeg var liten skulle jeg ifølge meg selv være eldgammel.
Jeg synes fortsatt at besteforeldre er gamle.
Nå er jeg 30 og synes fortsatt at jeg ikke er gammel.
Jeg synes ikke at mamma og pappa er gamle heller, selv om mamma er 56 og pappa 63 år.
De vil vel aldri bli gamle i mine øyne enda siden de er ganske spreke og unge til sinns.
Når de blir så dårlige fysisk at man merker det godt så vil man lettere tenke at de er gamle.
Nå er jeg jo som sagt 30 og jeg kler meg sånn jeg føler meg inni hodet.Stikk i strid med hva jeg mente da jeg var 10-12.
Jeg tror jeg kommer til å føle meg ung ganske lenge, men det er jo gamger jeg føler meg eldre enn de "unge".
Hvis jeg sitter på kollektivtrafikken og hører ungdommer sitte og skravle høylydt, så tenker jeg at det irriterer meg og at de burde dempe seg.
Hvis det kommer nye dingsebomser jeg ikke helt skjønner hvordan fungerer, men som Gea My løser på kort tid, føler jeg meg og eldre.
Uansett så tror jeg det viktigste er å holde seg ung til sinns.
70 tallet er jo faktisk en stund siden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar