tirsdag 2. februar 2010

Egg



Idag har jeg tenkt å snakke litt om egg.
Det er noe som kan brukes til mange ting.
Steking,koking,baking,drikking,kasting o.s.v.
Jeg liker egg i de fleste tilberedte former.
I dag kokte jeg.
Da jeg stod der og gjorde ting på min egen koke-egg-måte-rituale, så tenkte jeg på at sikkert alle gjør nettopp denne enkle tingen på sin egen måte.
Det jeg gjør er følgende:

Jeg tar gjerne 2-3 egg som jeg skal spise pluss at jeg tar ett par ekstra som jeg kan ha i kjøleskapet.
Det er kjekt å ha, for dt kan brukes som pålegg ved en annen anledning.
(Helst innen ett par dager).
Jeg ser igjennom de i skarpt lys for å være sikker på at det ikke har sneket seg en kylling forbi kontrollen.
Kan ikke tenke meg noe mer noia enn å koke/steke/kakke ett egg, og ut kommer en ting med nebb.
Æsj.
Etterpå fyller jeg den minste kjelen min med vann.
Gjerne så mye at det dekker eggene og litt til.
Jeg tømmer alltid ut igjen litt vann, fordi det er det jeg gjør.
Mens vannet koker opp, tar jeg en sterilisert nål og stikker ett lite hull i "bunnen" av egget.
Det vil si den delen som er minst spiss.
Dette gjøres fordi det er en liten hinne på denne siden som utvider seg når det kommer under trykk.
Når jeg legger eggene nedi kjelen med en teskje (forsiktig) så utlignes trykket inni egget, hinnen presses mot hullet og den lille luften som er inne i egget presses ut.
Da kommer det bobler fra det nevnte hullet.
Hvorfor gjør jeg dette?
Fordi det gjør det mer sannsynlig at egget ikke sprekker under koking.
Det er jo nettopp dette som er kjipt.
At det sprekker, og det tyter ut eggehvite.
Man kan for øvrig redde situasjonen med å ta salt i vannet.
Når de har kokt den tilmålte tiden på middels varme under lokk så er de ferdige.
Men dette er da sånn jeg gjør det da.
Det er bare ett EGGsempel.
hvordan gjør egentlig du det?

2 kommentarer:

  1. samme som deg. den RIKTIGE måten.

    SvarSlett
  2. Det er langt mellom kommentarene fra ekte mennesker.
    Jeg lot meg lure av en sånn spam-kommentar for ikke så lenge siden. <3 <3 <3

    SvarSlett